lørdag 6. september 2014

Mesterskapshelga

Ferdig med post 3
Hanne har trent jakt med Astro siden tollerspecialen og vi følte oss ganske klare for Mesterskapshelga. Uansett er det en fin test på hvor man står og hva som må trenes mer på. Mesterskapshelga ble i år arrangert på Sorknes golfbane ved Rena. Vi startet med post 5 og jeg tar for meg post for post i den rekkefølgen vi gikk.





Post 5: enkeltmarkering, med terrengskifte fra gress til høy lyng.
Astro satt pent og fulgte med på meg og dommer. Det slo meg med en gang at vi som oftest har kaster ved siden av oss når vi trener. Da skuddet gikk snudde han oppmerksomheten dit, men det spørs om det var litt for seint til å danne et skikkelig minnesbilde. Han løp ihvertfall ut i god fart og riktig retning, men han løp forbi og gikk i søk da han ikke fant noe. Han søkte lenge og etter tissing nr 2 ble jeg bedt om å kalle han inn.

Post 1: enkeltmarkering i siv på andre siden av et vann.
Astro fulgte med utover og taklet vannet fint. Han hadde bare en ørliten stopp ved vannkanten, men ingen nøling. Han løp opp på land forbi dummien og ut på greenen. Der så han et "spøkelse" i skogkanten og bjeffet noen ganger. Oppgaven var tydeligvis glemt og dommer ba meg kalle han inn. På vei inn gikk han rett på dummien og fikk ryddet terrenget etter seg. Det var ca 15 m fra vannet og han ristet en gang på bakparten på vei inn. Her burde jeg motivert han inn slik at han ikke ristet seg, siden vi allerede hadde nullet.

Post 2: fotgående fram til enkeltmarkering i et flatt hogstområde med trær på 1-1,5 m høyde. 
Astro fulgte meg på foten, men ble gående noen skritt bak og med lav snute (men han snuste ikke!). Vi gikk ca 20 m. Markeringen ble for vanskelig da det var helt flatt og dummien landet ca 50 m unna. I tillegg slet jeg med at han forsøkte å snuse på bakken så jeg måtte rette han opp to ganger før jeg sa til dommer at jeg var klar. Astro gikk i søk igjen, men uten å tisse heldigvis. Jeg ble bedt om å kalle han inn og da kom han med en gang og virket blid og fornøyd.

Post 3: enkeltmarkering med terrengskifte fra green til vanlig gress og over til green igjen. 
Markeringen landet ca 60 m unna og Astro fulgte greit med da kastet gikk. Da jeg sendte løp han en halvmeter og bare snuste så jeg avbrøt posten.

På vei til post 4
På vei til post 4



Post 4
Post 4























Post 4: enkeltmarkering med terrengskifte i fra green til lav skog.
Markeringen gikk ca 40 m unna og igjen fulgte Astro med utover. Denne gangen fant han dummien! Dommeren trakk litt for manglende spontanitet i opptaket og returen. Jeg var strålende fornøyd med at han endelig fikk løst oppgaven og dermed fikk en god avslutning. Vi fikk 12 poeng.

Post 4
For å oppsummere:
- vi må trene på kaster og skytter på ulike steder ute i terrenget.
- vi må fortsatt jobbe mye med forstyrrelser i form av lukt.
- det må være et tydelig skille mellom arbeid og pause. Jeg mistenker at noe av snusing og konsentrasjonsvanskene skyldes at han ikke helt forstår når han er på jobb. Mellom post 3 og post 4 hadde vi ingen venting og da mestret han jobben.
- Astro trenger fortsatt masse trening på markeringer. Han vurderer lengde dårlig og går ofte i søk når han ikke løper rett på.
- Astro må også trene på opptak og tilbakekomst. Vi ser han relativt ofte tar tak i dummiens kortside og ved mye luktforstyrrelser er han ikke spontan/rask nok på returen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar